måndag 28 februari 2011

Lite ilska en måndagsmorgon

Nu känner jag mig arg här. På BB sa de att vi måste boka tid med våran husläkare för mum+baby sex veckors kontroll, det var det enda besöket vi behövde boka. Så det gjorde jag. De första veckorna efter födseln kom barnmorskor och health visitors hem till oss och vägde och mätte och tog blodprover och kollade så allt stod rätt till. Den sista health visitorn som var här sa att "detta är sista gången ni får hembesök så nu tar er husläkare över". Vad behöver jag göra? frågade jag. Ingenting, sa hon. NHS(National Health Service) glömmer inte bort er, så slappna av, så blir ni kontaktade för framtida läkarbesök. Okej okej, bra, tänkte jag.

Igår tittade jag i Alfies "red book", en bok som man tar med sig till alla besök så läkare och andra kan fylla i. Där står det om vaccinationer. Den första omgången är vid åtta veckor, andra vid 12 och tredje vid 16. Ingen har kontaktat oss och jag har precis upptäckt detta. Alfie är 13 veckor gammal denna vecka. Jag ringde till våran husläkare nu och de sa att det var upp till mig att boka tid. Hur sjutton ska jag veta som nybliven mamma när och hur och var och allt om tider och sprutor? Den där tanten sa till mig att jag inte behövde göra någonting och nu sitter jag här och är jävligt arg på henne. Jag hoppas att det inte gör någon skada att vi väntat så länge. Och min husläkare kommer tycka att jag är oansvarig för att vi är fem veckor sena. Jag önskar att jag hade namnet på den där tanten så jag kunde prata med henne och säga att hon inte får ge ut den informationen till folk. Skäms.

1 kommentar:

  1. Grr!! Förstår att du är arg! Blir riktigt upprörd när jag läser vad du skrivit! Men undrar över varför de får vacc så ofta? Första här är vid 3mån...
    Hoppas det ska lösa sig!

    SvaraRadera