fredag 14 januari 2011

Det bästa bebisinköpet.

När man väntar barn blir man överöst med information och reklam. Man tar till sig allt också. Öronen blir superstora, det är ju en helt ny marknad! Vad finns det för produkter? Vad behöver vi köpa? Hur mycket måste vi ha klart innan ungen kommer? Ska vi köra på tygblöjor eller vanliga? Vilket märke, betyder det att de är bättre för att de är dyrare? Vilken barnvagn, fin och opraktisk eller ful och smidig?

Man vill ju vara en bra förälder.

Vi gick på The Baby Show i höstas, det är en superstor mässa som hålls två gånger per år här i London. Vi gick dit mest för att se hur marknaden ser ut och se vad man behöver. Ojojoj vad mycket grejer det fanns! 58 olika märken tygblöjor, lika många vagnar, "face-of-the-baby-showtävling", amningsplatta (som man lägger bebisen på om man inte vill hålla i den), barnmat, "få-ditt-barns-namn-smaklöst-broderat-på-filt", Louis Vitton-skötväskor.. Det fanns hur mycket som helst. Jag är ingen shoppingmänniska, köper bara det allra nödvändigaste alltid. Så det enda vi köpte på den här mässan var en barnvagn. Det stora köpet. Det enda som verkligen är viktigt.

Vi hade kollat ut innan vilken vi skulle köpa. Jag kollade "Which? magazine" (engelska motsvarigheten till Råd & Rön) vilken som fick bäst i test och samtidigt inte för dyr. Lätthanterlig och inte tung. Allt-i-ett måste det vara (liggvagn, sittvagn och bilstol) Jag stoppade mammor och pappor på gatan och bad om en snabb recension om de hade en vagn jag hade funderat på. Jag kollade alla märkens hemsidor för instruktionsvideor på hur lätta de var att fälla upp och ihop. Herregud, jag var helt besatt!

Så bestämde vi oss till slut för Babystyle Oyster Black Pearl. (Lättare och mindre än Emmaljunga och billigare än Bugaboo) Helsvart dessutom, inget aluminium här inte. Snygg. Stylish. Nöjd.

Vad glada vi var när vi fick hela paketet med bilstol och allt för bara £380. Och gratis leverans. Som hittat.
Synd bara att Alfie inte gillar vagnen. Att han gråter hela vägen tills man kommer fram. Och jag tycker att det är rätt bökigt att gå ut med den eftersom vi bor på andra våning. Stor plats tar den också i vår lilla lägenhet. I sovrummet står den. Övergiven.

Tacka vet jag Babybjörn bärsele! Den hittade vi på en second handbutik nere i Crouch End för £7. Jag älskar den, inget krångel, man kommer ut på några minuter, man kan gå i trappor utan problem, Alfie älskar den, han sitter upprätt och kan se på världen tills han somnar sött efter några minuters promenad. Dessutom har Alfie en overall som ser ut som en babybjörn.

Nu så här med facit i hand känns det lite konstigt. Barnvagn som var det mest självklara köpet, den saken som jag visste inte var bullshit. Den som jag skulle använda mest av allt. Om någon hade sagt till mig för ett halvår sen att jag inte kommer använda den hade jag ignorerat det och köpt en ändå.

Nu ska jag och Alfie gå till affären med mitt bästa bebisinköp!

1 kommentar:

  1. Ja det är inte klokt vad mycket som produceras..
    Vagnen kommer du nog att använda så småningom tror jag..
    Skönt att du kommer ut emellanåt det är bra för både dig och Alfie!
    Kram på er!
    mormor och mamma marita

    SvaraRadera