måndag 24 januari 2011

Sär skrivning och uttrops tecken!!!!!

När jag sitter här och ammar på dagarna blir det att jag läser en del bloggar. Alla möjliga, både av professionella och amatörer. Bra och dåliga. När jag läser de bra sitter jag och myser, känner, är med, tittar på bilderna, blir inspirerad. Eller skrattar åt sjukheten och humorn vissa har (senast idag den här). Och det är härligt att komma folk inpå livet, veta vad de känner och tänker. Och så läser jag de dåliga. Jag vill inte men kan inte hjälpa det. Jag sitter här med min lilla djävul på axeln (såg det nån gång i en Disneyfilm) och blir irrirerad. Och ju mer irriterad jag blir, desto mer vill jag läsa. Jag kan inte hjälpa att läsa högt för mig själv när ett ord har skrivits isär. Uttala det som det låter. Lång hårig, jätte rolig, under kläder. Jag önskar att de hörde hur dumt det låter. Jag tänker att är man inte bra på grammatik, inte vet när ord ska sitta ihop eller inte och inte vet hur många utropstecken det egentligen behövs och inte vet när det behövs punkt eller komma - då ska man nog syssla med något annat. Och en del har inga tankar, egentligen inget att säga men säger det ändå. På något otroligt ointressant och oinspirerande sätt. Med en massa smileys.

Så kommer den lilla ängeln fram på andra axeln (så som i Disneyfilmen) och säger : Men Malin, nu är du allt bitter, du är ju inte perfekt själv, du har säkert använt dig av några svengelska uttryck här och var. Och de här människorna är ju inte onda. Du måste ju inte läsa, de tvingar dig inte.

Nej. De tvingar mig inte. Kanske ska sluta då.

Jag skriver nog fel ibland. Till exempel skriver jag alltid "idag" när det kanske ska vara "i dag". Och så har jag hört att man inte ska börja en mening med "och". Det finns flera saker. Jag bara kände att jag var tvungen att kräkas lite av min bitterhet.

Idag ska vi åka till Ikea och köpa spjäl säng det ska bli jätte roligt!!!!!!

3 kommentarer:

  1. Känner igen mig ;). Själv brukar jag kallas språkpolisen. Men man behöver ju som sagt inte läsa om man nu tycker att det är så jobbigt. Ändå kan man inte låta bli.

    Lycka till med sänginköpet! Hoppas Alfie kommer sova mer i sin än vad Siri gjort.

    PS: Det är (nuförtiden) alldeles grammatiskt korrekt att skriva idag. Och att börja meningar med och :).

    Kramar!

    SvaraRadera
  2. Så sant som det är sagt, äpplet faller inte långt från päronträdet. Vad roligt det var att läsa din blogg, DU ÄR PRECIS SOM DIN PAPPA
    hahahaha.........
    Om du visste vad ofta han är språkpolis, nästan varje dag när han läser tidningen upptäcker han något, ha det gott. hälsa Nick och pussa Alfie

    SvaraRadera
  3. Gud vad bra! Jag tror att pappa har smittat av sig på alla sina döttrar, fint det. PUSS!

    SvaraRadera