tisdag 5 april 2011

Controlled crying method

Min son vill inte sova. Han fightar sömnen hela tiden, så fort han slocknar till börjar han sparka och ha sig. Han tar inte nappen och enda sättet han kan somna är om han får suga på mitt finger eller om han blir ammad till sömns. Han sover i vagnen på dagarna och kan inte sova längre perioder utan vaknar titt som tätt, ibland var tredje minut. Då börjar han gråta argt och jag drar vagnen fram och tillbaka snabbt så han somnar om. Oftast med min tumme i hans mun samtidigt. På nätterna vaknar han varje eller varannan timme och kan inte somna om om han inte får mat. Att lägga honom på kvällen tar oftast två timmar. Två timmar av skrik och gnäll. Jag är lugn och klappar honom på ryggen, sjunger för honom, pratar lugnt. Men han är hysterisk, han blir övertrött och vill inte sova. Jag är helt slut. Jag spenderar dagarna och hela nätterna med att försöka få honom att sova. Det är inte hållbart och jag vill bara gråta. Jag känner mig som en dålig mamma.

Så igår kväll provade vi en "metod". Controlled crying method. Det låter helt hemskt men jag tror att det funkar. Jag går in i sovrummet, ammar honom men ser till att han inte somnar, pratar med honom lugnt och stryker honom över kroppen. Jag lägger ner honom i hans säng, sjunger en vaggvisa, säger godnatt, pussar honom på pannan och går ut. När han börjar gråta väntar jag en minut, jag går in, stryker honom över huvudet, säger lugnande ord, pussar honom på pannan och går ut. Nästa gång väntar jag två minuter, sedan tre, sedan fyra, och sedan var femte minut tills han har somnat.

Det funkade. Han grät inte alls hysteriskt någon gång som han gör när jag är med honom hela tiden. Det var mest lite gnäll. Och efter en timme sov han. Sedan vaknade han bara tre gånger i natt. Vi ska fortsätta med detta. Jag känner mig inte hemsk heller. Jag vet ju att han inte är hungrig eller har ont. Och jag går in till honom ofta och försäkrar honom att jag finns här, att jag hör honom men att jag inte kommer lyfta upp honom. Och inte låta honom suga på mitt finger. Han får faktiskt suga på sin egen hand nu.

Jag hoppas, gud vad jag hoppas, att detta ska fungera. Vad mycket tid jag ska få på dagarna!

1 kommentar:

  1. Bra Malin!
    Detta kommer att fungera!
    Pepp! Pepp!
    Det är bra att bestämma sig för en metod och hålla fast vid den!
    Lycka till allihopa!

    SvaraRadera